Polish Czech English Estonian French German Italian Russian Slovak Ukrainian

Innowacje pedagogiczne w SP im. Jana Pawła II w Majdanie Nepryskim

Innowacje pedagogiczneW roku szk. 2017/2018 dzieci z oddziału 6-latków w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Majdanie Nepryskim biorą udział w innowacji metodycznej "Kiedy gramy kolorami brzmią muzyki dźwięki...”. Podczas zajęć dzieci uczą się grać na Bum Bum Rurkach. Bum Bum Rurki wykonane są z bezpiecznego, kolorowego tworzywa. Są lekkie i dokładnie nastrojone. Ich kolorystyka odpowiada określonym dźwiękom. Instrumenty te dają nieograniczone możliwości zabawy oraz edukacji muzycznej poprzez zabawę. Łatwej i szybkiej uczą rytmu. Świetnie sprawdzają się także w nauczaniu melodii oraz harmonii. W trakcie zajęć dzieci korzystając z Bum  Bum Rurek uczą się grać proste melodie i twórczo muzykują. Granie polega na uderzaniu nimi o dowolną powierzchnię, np. ławkę, krzesło lub kolano czy wnętrze dłoni. Kolorowe rurki wydobywają wówczas określone, harmonijne dźwięki. Muzykowanie za pomocą kolorowych rurek jest doskonałym wstępem do nauki gry na innych instrumentach. Innowacja będzie prowadzona od 1 października 2017 r. do 1 czerwca 2018r. Autorką i realizatorką innowacji jest pani Beata Harasiuk.

Natomiast w innowacji metodycznej "TANIEC DAJE RADOŚĆ" – kształtowanie podstawowych umiejętności muzyczno – tanecznych z wykorzystaniem dywanu edukacyjnego "TUPUTAN" biorą udział uczniowie klasy pierwszej. "TUPUTAN" to nowatorska metoda, której zasadniczym celem jest precyzyjna nauka tańca oraz możliwość prowadzenia różnorodnych zabaw ruchowych z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Do prowadzenia zajęć metodą "TUPUTAN" wykorzystuje się dywan edukacyjny o wymiarach 4x4m, z odpowiednio wyznaczonymi liniami, które ułatwiają precyzję ruchów (tzw. "nawigacji" tańca). Sekret dywanu tkwi w jego prostocie i minimalizmie. Są na nim wyrysowane linie proste w czterech kolorach – czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym. Dzięki temu dziecko nie staje się przytłoczone mnogością bodźców i może skupić się na zadaniach wyznaczonych przez nauczyciela. Dzieci poruszają się wzdłuż linii do konkretnych punktów i tą metodą zapamiętują układy taneczne i choreografię. Muzyka wyznacza rytm i tempo, a dywan konkretne ruchy i kroki. Podczas zabaw i nauki metodą "TUPUTAN" dzieci doskonalą precyzję ruchów oraz rozwijają wyobraźnię ruchową i koordynację wzrokowo-słuchową.

Autorka metody "TUPUTAN" – Mariola Stryja (pedagog, nauczyciel rytmiki, autorka piosenek, zabaw integracyjnych oraz bajek muzycznych dla dzieci) – opracowała ją na podstawie doświadczeń zdobytych podczas wieloletniej pracy z dziećmi. W swojej metodzie odwołuje się do psychologii uczenia się, zasad pracy z najmłodszymi, które do poznawania świata w najefektywniejszy sposób potrzebują szeroko rozumianej aktywności, w tym przede wszystkim aktywności ruchowej. Stosowanie tej metody odpowiada na dziecięcą potrzebę aktywności. Rozwija zdolności taneczne i kreatywność dzieci w odtwarzaniu muzyki ruchem, zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa. Występy przed rodzicami i zaproszonymi gośćmi dostarczają dzieciom poczucie sukcesu, uznania, a wspólne zabawy z rówieśnikami poczucie akceptacji i przynależności do zgranej grupy społecznej. Ponadto zabawy na dywanie "TUPUTAN" umacniają w dzieciach wiarę we własne siły i umiejętności, a to pozwala na radzenie sobie w trudnych sytuacjach.

Innowacja jest prowadzona od 1 października 2017 r. do 1 czerwca 2018 r. Realizatorkami są panie Małgorzata Czerwieniec i Małgorzata Bednarz.

Inwestycje Gminne